مهم‌ترین مزیت ربات‌ها خصوصا نسبت به کانال‌ها، «تعاملی» بودن آنها و قابلیت «اختصاصی کردن» مطالب برای هر کاربر است.

برخی ربات‌ها برای جستجو درون یک پایگاه اطلاعاتی و برگرداندن نتیجه به کار می‌روند. اینگونه ربات‌ها تابحال این مشکل را داشتند که نمی‌دانستند لیست نتایج را چگونه باید برگردانند و امکان صفحه‌بندی نتایج را نیز نداشتند. همچنین برای برگرداندن مثلا 10 نتیجه جستجو، یا مجبور بودند که ده نتیجه را در هم و به صورت یک پیام ارسال کنند یا اینکه برای کاربرپسندتر شدن، به صورت ده پیام مجزا ارسال کنند که موجب می‌شد ربات نتواند به همه کاربران در زمان مطلوب پاسخ دهد چرا که هر ربات در هر ثانیه حداکثر 30 پاسخ می‌تواند به تلگرام بفرستد.

در تغییر جدید تلگرام که ابتدا در بخش api مربوط به ربات‌ها و سپس طی یک پست غیررسمی در وبلاگ تلگرام، ربات‌های درون‌خطی (inline) معرفی شده‌اند.

توضیح آنکه قبلا شما برای تعامل با یک ربات مجبور بودید که وارد محیط ربات شوید و از نتایج تعاملات‌تان با آن، به شخص/گروه/کانال فوروارد کنید. اما در روش جدید، شما کافی است که در همان محیط شخص/گروه/کانال و در محل تایپ نوشته، ابتدا نام روبات موردنظر را بنویسید و سپس عبارتی که برای جستجو باید به آن ارسال شود را ذکر کنید و از بین نتایجی که در آنجا ظاهر می‌شود، یکی را انتخاب کنید تا ارسال شود:




تلگرام خودش 5 ربات پیشفرض  @gif, @vid, @bing, @wiki و @bold را معرفی کرده اما دست برنامه‌نویسان را برای ایجاد ربات‌های inline نیز بازگذاشته است.

لازم به ذکر است که علی‌رغم آماده شدن امکان فوق برای ربات‌ها، آپدیت جدید برنامه تلگرام که از آن پشتیبانی کند، هنوز نرسیده و قرار است همین روزها برسد.